Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.05.2014 11:11 - Свойства на Бога
Автор: morningstar1 Категория: Други   
Прочетен: 1121 Коментари: 0 Гласове:
6



   

1. Бог е един. – “Аз съм Господ и няма друг; няма бог освен Мене.” (Исаия 45:5). “Друг бог няма, освен Един Бог.” (1 Коринтяни 8:4). Следователно: “Да нямаш други богове, освен Мене.” (Изход 20:3) “Господу, Богу твоему, ще се поклониш и Нему едному ще служиш.”(Матей 4:10).


2. Бог е единосъщен. – Когато Той казва: “Аз съм вечно съществуващият” – Той иска да разберем, че не е съвкупност от части и елементи, а същество просто по Своята същност. Тъй като е един, Той не може да се състои от две или повече съставни части. “Има една Божествена Същност, която се нарича и която е Бог; вечен, безтелесен, несъставен” (Аугсбургското изповедание, І член, 2). “Бог е духовна, неделима същност” (Формула на съгласието, Пълно изложение, Чл. 8, 68).


3. Бог е неизменен по същност, свойства и воля. “Аз съм Господ, Аз се не изменям.” (Малахия 3:6). “У когото няма изменение, нито сянка от промяна.” (Иаков 1:17). У Него не съществува развитие или еволюция, усъвършенстване или упадък, нито възход или падение, Богът не се променя. Той е такъв, какъвто е, какъвто винаги е бил и какъвто вечно ще бъде: “semper idem”. “Ти си все Същият, и Твоите години няма да се свършат.” (Псалм 101:28). За разлика от човека, Бог не се променя. Неговият съд и обещания устояват във времето. Това за нас трябва да бъде предупреждение и успокоение.


4. Бог е безграничен, т.е. неограничен от пространствто, от което следва, че е вездесъщ. Пространствените измерения са присъщи на сътворения свят; безгранично пространство не съществува; единствено Бог е безграничен. “Небето и небето на небесата не Те побират.” (1 Царства 8:27). “Може ли се скри човек на тайно място, дето Аз не бих го видял? – казва Господ. Не изпълням ли Аз небе и земя? – казва Господ.” (Иеремия 23:24; Псалм 138:7-12). Следонателно Бог не е ограничен в определено място, а съществува навсякъде, по едно и също време, не отчасти, а изцяло. Не можем да се скрием, нито да избягаме от Неговото присъствие; Той е около нас, където и да сме. “Макар Той и да не е далеч от всекиго измежду нас: защото ние чрез Него живеем, и се движим и съществуваме.” (Деяния 17:27, 28). За нас това е предупреждение (Битие 17:1) и утеха (Исаия 41:10; Псалм 22:4).


5. Бог е вечен, неограничен от времето. “Отвека и довека Ти си Бог.” (Псалм 89:2). Бог е безкраен. За Него не съществува нито минало, нито бъдеще, а едно вечно настояще. “Аз днес те родих.” (Псалм 2:7). “За Господа един ден е като хиляда години и хиляда години – като един ден.” (2 Петър 3:8). Това че Бог е вечен, за нас е неразбираемо, дори времето от началото до края на света не е и частица от вечността.

Терминът “вечен” се използва в ограничен смисъл, когато говорим за хората и ангелите, които имат начало, но ще продължават да съществуват вечно (Матей 25:41, 46). Освен това думата “вечно” понякога се използва, за да изрази дълъг период от време (Битие 17:8).


6. Бог е живо, разумно и действено същество. “А Господ Бог е истина; Той е жив Бог.” (Иеремия 10:10). “Отец има живот в Себе Си.” (Йоан 5:26). Бог е разумно същество. Той притежава премъдрост и знание (Римляни 11:33). Действията Му са целенасочени и планирани и Той неотклонно съблюдава за тяхното изпълнение. Бог проявява постоянна активност за запазване и управление на света. “А Исус им думаше: Моят Отец досега работи, и Аз работя.” (Йоан 5:17). Следователно Бог е изтночникът на целия живот и дейност в света. “Защото ние чрез Него живеем, и се движим, и съществуваме.” (Деяния 17:28). Това е едно предупреждение към всички невярващи (Евреи 10:31); но и утеха за всички нас християните, “Защото се уповахме на живия Бог.” (1 Тимотей 4:10).


7. Бог е всезнаещ, и притежава съвършено познание за всички неща. “Господ е Бог на знанието.” (1 Царства 2:3). “Той е по – голям от нашето сърце и знае всичко.” (1 Йоан 3:20). “Очите Господни са на всяко място: те виждат лошите и добрите.” (Притчи 15:3); (Псалм 138:1-4). Това е едно предупреждение към нас, за да осъзнаем, че не можем да скрием нищо от Него (Притчи 28:13); но е и утеха да знаем, че Той познава нашите страдания и проблеми и е винаги готов да ни помогне (Исаия 66:2).


8. Бог е мъдър. “У Него има мъдрост и сила, негови са решение и разум.” (Йов 12:13). Във всеки един случай Бог знае какво и как да извърши, как да подреди всички причини и следствия за постигане на Своите цели. Мъдростта на Бога се разкрива посредством творенията в природата (Псалм 103:24) и в делото на нашето изкупление и спасение ( 1 Коринтяни 2:6,7). Божията мъдрост далеч надхвърля разбирането на човека (Римляни 11:33), ето защо той не трябва да критикува пътищата и Словото на своя Бог.


9. Бог има воля, като Той съзнателно мотивира Собствените Си действия и се стреми към осъществяване на намеренията Си. “Моят съвет ще се сбъдне, и всичко, що Ми е угодно, ще сторя.” (Исаия 46:10,11).

Ние правим разлика между разкритата воля на Бога, така както ни е дадена в Библията и скритата или тайна Божия воля (Второзаконие 29:29). Има много неща в Божия ум, които Той не ни е разкрил (Римляни 11:33, 34). Изначалната воля на Бога е всички хора да бъдат спасени (Иезекиил 33:11); окончателната Му воля е, Той със сигурност да осъди онези, които отхвърлят спасителната Му благодат (Марк 16:16).

Хората могат да отхвърлят Божията воля, когато Той ги призовава чрез Евангелието да дойдат при Него и да бъдат спасени (Матей 23:27); но когато в последния ден Той възкреси мъртвите от гробовете им, никой няма да може да отхърли волята Му. (Йоан 5:29; 2 Коринтяни 5:10).

В Закона Бог разкрива Своята воля към човека да живее в святост, докато от Евангелието се разбира Неговата благодатна и всеопрощаваща воля.


10. Божията святост свидетелства за това, че Неговото величие и слава се извисяват над всички творения. “Свет, свет, свет е Господ Саваот! Цялата земя е пълна с Неговата слава!” (Исаия 6:3). “Кой е като Тебе, Господи, между боговете? Кой е като Тебе, величествен със светост, многопочитан с похвали, творец на чудеса?” (Изход 15:11)

Божията святост показва също така Неговото противопоставяне и ненавист към всякакъв вид злодеяние и грях. “Бъдете свети, защото Аз, Господ, Бог ваш, съм свет.” (Левит 19:2). “Защото Ти си Бог, който не обича беззаконие; злият няма да се настани при Тебе.” (Псалм 5:4).


11. Бог е справедлив и праведен. Божията праведност не се състои в това, че Той се подчинява на Закона, който е дал на човека или на друг по – висш закон; защото Бог е над закона; Сам за Себе Си Той е съвършената нравственост и онова, което Му е угодно да извърши, е правилно и справедливо. “Бог е верен и неправда няма в (Него); Той е праведен и истинен.” (Второзаконие 32:4). “Че е праведен Господ… и няма неправда в Него.” (Псалм 91:16). Не трябва да съдим Бога според човешките си стандарти, че се отнася към хората по един или по друг начин. Каквото и да извърши Бог, то е правилно и е богохулство да Го обвиняваме в несправедливост. Праведността на Бога в Закона е същата тази праведност, която Той изисква от хората, а именно съвършено спазване на всички Негови заповеди. Според Закона Неговата справедливост се състои в това, че Той ще накаже онези, които не го изпълняват (Галатяни 3:10) и ще възнагради тези, които спазват заповедите Му.

Според Евангелието Божията праведност е тази праведност, която Той благодатно вменява на грешниците заради Христос, като опрощава греховете им и ги обявява за праведни. “А сега без закона се яви Божията правда … Божията правда чрез вяра в Иисуса Христа.” (Римляни 3:21, 22). Справедливостта на Бога според Евангелието е, че поради Христовото изкупление на нашите грехове, Бог няма да ни ги вмени, а ще даде опрощение на всички, които се покаят за греховете си и повярват в Иисус Христос. “Той е верен и праведен, за да ни прости греховете и ни очисти от всяка неправда.” (1 Йоан 1:9).


12. Бог е истина, като Неговите думи и обещания в пълнота изразяват Неговото намерение и воля. “Защото Словото на Господа е право и всичките Му дела са верни (Псалм 32:4). “Който вечно пази вярност.” (Псалм 145:6). “Неизменният в Словото Си Бог.” (Тит 1:2). Така както Бог е истина, така и Неговото Слово е истина. "Твоето Слово е истина." (Йоан 17:17). Божиите обещания се изпълняват (2 Коринтяни 1:20).


13. Бог е всемогъщ като може да извърши и върши онова, което възнамерява. “Върши всичко, що иска.” (Псалм 113:1). Силата и мощта на Бога са толкова безгранични, колкото и Той самият; никога не се изчерпват. Той “може… да извърши несравнимо повече от всичко, което просим, или за каквото помисляме” (Ефесяни 3:20). “Защото у Бога няма да остане ни една дума.” (Лука 1:37). Това обаче не означава, че Бог би могъл да направи нещо, което да е в противоречие и несъгласие със Самия Него, например: Бог не може да престане да съществува, не може да лъже, не може да извърши зло, не може да си противоречи.

Единствено посредством Своето всемогъщество Бог е сътворил света. “Защото Той рече – и всичко стана; Той заповяда – и всичко се яви” (Псалм 32:9). Deus producit volendo, което означава: Бог твори по повеление. Бог действа посредством природата: “Ти им даваш тяхната храна своевременно … и насищаш всичко, що живее по благоволение (Псалм 144:15, 16). Бог действа чрез средствата на благодатта, като създава и запазва вярата: “Благовестието Христово… е сила Божия за спасение.” (Римляни 1:16). Когато Бог действа непосредствено, няма нищо, което да може да Му се противопостави, както се вижда от сътворението на света и както ще се потвърди при възкресението на мъртвите (Йоан 5:28, 29). Но когато Бог използва някакво средство като например Евангелието, то тогава човек може да се противопостави; “Вие всякога се противите на Светия Дух.” (Деяния 7:51).


14. Божията благост включва някои много важни и утешителни за нас свойства.

Бог е абсолютното добро; в Него няма вина или недостатък; Той е съвършен във всяко едно отношение. “Никой не е благ, освен един Бог.” (Матей 19:17).

Бог е благ към създанията Си, благоволява към тях и ги благославя. “Благ е Господ към всички, и Неговите щедрости са върху всичките Му дела.” (Псалм 144:9).

Бог е любов и желае да върне изгубените си чеда обратно към единение и общение със Себе Си. “Бог е любов.” (1 Йоан 4:8); (Йоан 3:16). “С вечна обич те обикнах и затова прострях към тебе благоволение.” (Иеремия 31:3).

Бог е милостив, съчувства на страдащите и им дарява благословение. “Господ, Господ, Бог човеколюбивий и милосърдний, дълготърпеливий, многомилостивий и истинний.” (Изход 34:6).

Бог е пълен с благодат и дава благословението си независимо от достойнствата и недостатъците на обектите на Своето благоволение. “Но, ако е по благодат, не е вече по дела; защото инак, благодатта не би била вече благодат; но ако пък е по дела” (заслугата на нашите дела) “то това не е вече благодат; защото, инак, делото не би било вече дело” (Римляни 11:6). Но тази благодат не еgratia infusa, т.е. благодат, чрез която може да извърши достатъчно добри дела, за да се спаси. Favor Deie Божието благоволение към хората, които са напълно недостойни за Неговите благословии. Това е незаслужената любов на Бога към човека.

Бог е дълготърпелив. “Ти си Бог, Който обича да прощава, благ и милосърден, дълготърпелив и многомилостив.” (Неемия 9:17). “Господ не се бави да изпълни обещанието Си, както някои смятат това за бавене; но дълго време ни търпи понеже не желае да погинат някои, а всички да се обърнат към покаяние.” (2 Петър 3:9).


ДОГМАТИКА - ЕДУАРД КЕЛЕР




Гласувай:
7



Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: morningstar1
Категория: Други
Прочетен: 161605
Постинги: 78
Коментари: 156
Гласове: 602
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930